Logo-mj
مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. 1402؛45(2): 161-170.
doi: 10.34172/mj.2023.020

Scopus ID: 85178885286
  تعداد مشاهده چکیده: 1049
  تعداد دانلود PDF: 268

پرستاری و مامایی

مقاله پژوهشی

تأثیر آموزش خود مراقبتی معنوی بر دلبستگی مادران نوزادان نارس بستری در بخش ویژه نوزادان بیمارستان طالقانی ایلام

فرشته رضایی 1 ORCID logo، معصومه شوهانی 2* ORCID logo، هوشنگ علیجانی 3 ORCID logo، لیلی عابدی 4 ORCID logo

1 دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ، اهواز، ایران
2 دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی ایلام ، ایلام، ایران
3 دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ، اهواز، ایران
4 مرکز تحقیقات بیماری‌های غیر واگیر، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بم، بم، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: Msh282000@gmail.com

چکیده

زمینه. تولد نوزاد نارس و نیاز به بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان، خطری برای ارتباط اولیه مادر و نوزاد و کاهش دلبستگی مادر و نوزاد است و حمایت پرستاری از مادران نوزادان نارس ضروری به نظر می‌رسد. بنابراین مطالعه حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش خودمراقبتی معنوی بر دلبستگی مادران نوزادان نارس بستری در بخش ویژه انجام شد.

روش کار. مطالعه نیمه تجربی که به‌صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون روی 60 مادر (30 نفر در گروه مداخله و 30 نفر در گروه کنترل) دارای نوزادان بستری در بخش ویژه نوزادان در بیمارستان طالقانی شهر ایلام انجام شد. داده‌ها با استفاده از دو پرسش‌نامه جمعیت شناختی مادر و نوزاد و پرسش‌نامه دلبستگی پس از تولد (MPAS) جمع‌آوری شد. کلاس‌های آموزش خودمراقبتی به مادران گروه مداخله در مدت 5 جلسه 45 دقیقه‌ای با استفاده از کتابچه خودمراقبتی تدوین ‌شده توسط پژوهشگر برگزار شد. یک هفته بعد پرسش‌نامه دلبستگی توسط شرکت‌کنندگان تکمیل شد و داده ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و آمار توصیفی برای متغیرهای کمی به‌صورت میانگین (انحراف معیار) و برای متغیرهای کیفی به‌صورت فراوانی و درصد تجزیه ‌و تحلیل شدند. برای بررسی طبیعی بودن توزیع داده‌ها از آزمون كولموگروف اسميرنوف و برای بررسی تأثیر آموزش بر میزان دلبستگی از آزمون مانوا و آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره (آنکووا) استفاده شد. سطح معناداری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد.

یافته‌ها. میانگین نمره کل دلبستگی پیش‌آزمون در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 51/73 و 56/43 و میانگین نمره کل پس‌آزمون به ترتیب 53/36 و 49/77 بود که حاکی از تأثیر مداخله آموزش خودمراقبتی معنوی بر دلبستگی مادران است (0/05>P). نتیجه‌گیری. آموزش خودمراقبتی معنوی باعث افزایش دلبستگی مادران با نوزادان نارس بستری در بخش ویژه می‌شود.

پیامدهای‌عملی. با توجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می‌شود جهت ارتقای دلبستگی و کمک به بهبود شرایط مادر و نوزاد، با فراهم کردن بسترهای مناسب در محیط بالینی، پرستاران و مراقبان بهداشتی با اجرای این مداخله از مادر و نوزاد حمایت کنند.

کلید واژه ها: خود مراقبتی معنوی, دلبستگی, مادران, مراقبت های ویژه نوزادان, نوزاد نارس
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 05 دی 1401
پذیرفته‌شده: 25 بهمن 1401
انتشار الکترونیکی: 12 اردیبهشت 1402
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)