Logo-mj
مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. 1401؛44(4): 343-350.
doi: 10.34172/mj.2022.039

Scopus ID: 85141743322
  تعداد مشاهده چکیده: 593
  تعداد دانلود PDF: 209

روانشناسی

مقاله کوتاه

بررسی سازه‌های میان‌تشخیصی شناختی، هیجانی و اجتماعی در پیش‌بینی شدت علایم در نوجوانان با و بدون علایم بالینی اختلالات هیجانی

وحیده جوادی 1 ORCID logo، فرزانه احمدی 2 ORCID logo، لیلا سالک ابراهیمی 3 ORCID logo، احسان فکور 4، محسن داداشی 5 ORCID logo، الناز موسوی 5* ORCID logo

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
2 گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
3 مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
4 مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
5 گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
6 گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: Elnaz48.mousavi@gmail.com

چکیده

زمینه. مطالعه حاضر با هدف مقایسه سازه‌های میان‌تشخیصی تنظیم هیجان، افکار تکرار شونده منفی، انعطاف‌پذیری شناختی و سازگاری اجتماعی در دو گروه نوجوانان با و بدون علایم ‌پیش‌بالینی اختلالات هیجانی انجام شد.

روش کار. پژوهش حاضر از نوع مقطعی-مقایسه‌ای است. نمونه این پژوهش شامل 140 نوجوان بود که در دو گروه قرار گرفتند. نوجوانان براساس مصاحبه تشخیصی و پرسشنامه DASS-21 در دو گروه قرار گرفتند. تحلیل آماری داده‌ها نیز با استفاده از آزمون من‌ویتنی و کای اسکوئر انجام گرفت.

یافته‌ها. انعطاف‌پذیری شناختی و تنظیم هیجان در گروه نوجوانان سالم به‌طور معنی‌داری بالاتر از گروه نوجوانان دارای علایم پیش‌بالینی بود. اما سطح سازگاری اجتماعی بین دو گروه نوجوانان دارای علایم پیش‌بالینی و نوجوانان سالم تفاوت معناداری نداشت.

نتیجه‌گیری. اختلاف معنی‌دار دو گروه نوجوانان در سازه‌های میان‌تشخیصی بیان‌گر اهمیت این عوامل در روند پیشگیری، تشخیص و درمان اختلالات و علایم هیجانی مانند اضطراب و افسردگی است.

پیامدهای عملی. با توجه به وجود اختلاف معنادار در دو گروه نوجوانان در سازه‌های میان‌تشخیصی شناختی و هیجانی می‌توان در جهت جلوگیری از بروز بالینی کامل اختلالات هیجانی اقدامات موثری انجام داد و به دنبال این اقدامات در کاهش هزینه‌های مالی، روانی و اجتماعی ناشی از این اختلالات گام مهمی برداشت.


کلید واژه ها: تنظیم هیجان, انعطاف پذیری شناختی, افکار تکرارشوندۀ منفی, سازگاری اجتماعی, اختلالات هیجانی, نوجوانان
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 31 فروردین 1401
بازنگری: 26 مرداد 1401
پذیرفته‌شده: 29 مرداد 1401
انتشار الکترونیکی: 19 مهر 1401
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)