سحر نوراني قرابرقع، محسن سرحدی، سيد محمد صادق حسينی
*، سعيده سادات مرتضوی
1 گروه آموزشي کاردرماني، دانشکده علوم توانبخشي، دانشگاه علوم پزشکي همدان، همدان، ايران
چکیده
زمينه و اهداف: در اکثر تعريف¬ها کيفيت زندگي کودکان را با عملکرد حرکتي معادل دانسته¬اند. هدف اين مطالعه بررسي ارتباط بين هر يک ازحيطه¬هاي کيفيت زندگي و عملکرد حرکتي درشت در کودکان فلج مغزي مي¬باشد. مواد و روش¬ها: در اين مطالعه تحليلي- مقطعي 60 نفر از کودکان فلج مغزي در محدوده سني 12-4 سال از کلينيک¬هاي کار درماني شهر همدان به روش نمونه-گيري در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه CP-QOL توسط والدين کودکان تکميل شده، و نيز آزمودني¬ها از لحاظ وضعيت عملکرد حرکتي درشت با استفاده از ابزار GMFM ارزيابي شدند. يافته¬ها: بين عملکرد حرکتي درشت و هر يک از حيطه¬هاي کيفيت زندگي پذيرش و آسايش اجتماعي (017/0=P)، عملکرد (003/0=P)، مشارکت و سلامت جسماني (003/0=P)، درد و نارضايتي از ناتواني (018/0=P)، دسترسي به خدمات (009/0=P)، به غير از حيطه¬هاي سلامت خانوادگي (796/0=P) و آسايش هيجاني (54/0=P) ارتباط معناداري ديده شد. نتيجه¬گيري: بين عملکرد و حيطه¬هاي روانشناختي کيفيت زندگي نسبت به حيطه¬هاي فيزيکي ارتباط معناداري وجود نداشت. يعني فردي با عملکرد ضعيف ممکن است کيفيت زندگي خود را از نظر آسايش هيجاني و اجتماعي، بالا گزارش دهد.
کلید واژه ها: فلج مغزی, حرکت, کیفیت زندگی, کودک