Logo-mj
مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. 1391؛34(6): 23-27.
  تعداد مشاهده چکیده: 492
  تعداد دانلود PDF: 141

مقاله پژوهشی

اثربخشی تکنیک آموزش توجه در درمان اختلال افسردگی اساسی

منصور بیرامی، زهره هاشمی*
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: Email: zohrehhashemi2010@yahoo.com

چکیده

زمینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تکنیک آموزش توجه در بیماران مبتلا به افسردگی اساسی اجرا شد. این تکنیک مبتنی بر مدل پردازش اطلاعات در اختلالات هیجانی است که به توجه انعطاف ناپذیر و خود تمرکزی می پردازد. مواد و روش ها: اين پژوهش در چارچوب طرح تجربي تک موردي با استفاده از طرح خطوط پايه چندگانه¬ي پلکاني طي 8 جلسه بر روي سه بيمار، در دوره پيگيري يك، سه و شش ماهه مورد بررسی قرار گرفت. ایزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه ي افسردگي بک، اضطراب بک و پرسشنامه ي باورهای فراشناختی بودند. يافته ها: درمان تغييرات معنادار و قابل توجهي در علائم افسردگي و باورهاي فراشناختي بيماران افسرده ايجاد‌ کرد. نتیجه گیری: نتايج اين پژوهش نشان مي دهد که تکنیک آموزش توجه مي تواند در درمان بيماران مبتلا به اختلال افسردگي موثر باشد. به طوري كه درمان موجب تغيرات معنادار در علائم هر سه بيمار شد و بهره هاي درماني تا زمان دوره ي پيگيري ادامه يافتند.
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده: 493

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF: 141

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 08 اسفند 1391
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)