چکیده
زمينه و اهداف: نارساخواني اختلالی است که در آن پيشرفت خواندن پايين¬تر از حد مورد انتظار، بر حسب سن، آموزش و هوش کودک میباشد. هدف از اين پژوهش بررسي اثربخشي روش درماني نوروفيدبک (فرايند شرطي سازي عاملي که در آن افراد ميآموزند فعاليت الکتريکي مغز خود را تغيير دهند) بر درمان اختلال نارساخواني است.
مواد و روش¬ها: بدين منظور يک دانش¬آموز پسر و يک دانش¬آموز دختر نارساخوان به صورت نمونه¬گيري در دسترس از مراکز پنجگانه آموزش و پرورش شهر تبريز انتخاب شدند و 20 جلسه درمان نوروفيدبک دريافت نمودند. پژوهش در چارچوب طرح تجربي تک موردي با استفاده از طرح خطوط پايه منفرد و با پيگيري دو ماهه و سه ماهه به انجام رسيد. به منظور ارزيابي پيشرفت اين کودکان از آزمون خواندن و نارساخواني نما استفاده شد.
يافته¬ها: آزمودني¬ها در آزمون خواندن پيشرفت داشتند و اين پيشرفت در پيگيري دو ماهه و سه ماهه پايدار بود.
نتيجه گيري: درمان به روش نوروفيدبک به بهبود درک مطلب دانش¬آموزان بيش از بهبود بیان آنان کمک نمود.