چکیده
زمينه و اهداف: ادراک بينايي در شکل¬گيري مهارت¬هاي اساسي دوران کودکي نقش بسزايي داشته و يکي از آزمون¬هاي مفيد جهت سنجش آن، آزمون مهارت¬هاي ادراک بينايي (غير حرکتي) تجديد نظر شده (Test of Visual-Perceptual Skills (non-motor)-Revised, TVPS-R) مي¬باشد. هدف از اين مطالعه، تعيين مهارت¬هاي ادراک بينايي دانش¬آموزان عادي تهران در رده سني 11 تا 13 سال بود.
روش بررسي: در اين مطالعه توصيفي تحليلي و مقطعي، تعداد 288 دانش¬آموز عادي در رده سني 11تا13 سال (144دختر و 144پسر) در 5 منطقه شهر تهران با توجه به تراکم جمعيتي دانش¬آموزي در هر منطقه، بصورت تصادفي انتخاب شدند. مهارت¬هاي ادراک بينايي از طريق آزمون TVPS-R سنجيده شد. اطلاعات بر اساس جنسيت، چهار گروه سني، سه پايه تحصيلي و مناطق آموزشي طبقه¬بندي شد.
يافته ها: ميانگين نمرات آزمون بين دو جنس تفاوت معناداري نداشت( 05/0 P>). اگر چه در ميانگين نمره بهره ادراک بينايي تفاوت معناداري با توجه به گروه¬هاي سني و پايه¬هاي تحصيلي مشاهده شد ( 05/0 P<)، ساير نمرات آزمون در متغيرهاي فوق تفاوت معناداري نداشت ( 05/0 P>). در ميانگين نمرات آزمون بر اساس مناطق پنجگانه آموزشي تفاوت معناداري مشاهده گرديد( 05/0 P<).
نتيجه گيري: طبق نتايج، مهارت ادراک بينايي تحت تاثير فرهنگ و امکانات آموزشي است. از طرفي، با توجه به کاهش بهره ادراک بينايي با افزايش سن و پايه تحصيلي، توصيه مي¬شود به نقش امکانات آموزشي در مهارت ادراک بينايي توجه بيشتري مبذول گردد.