چکیده
زمینه. باند آلفا در عملکردهای شناختی مانند توجه و بازداری بهطور گسترده بررسی شده و پیک فرکانس آلفا بهعنوان بیومارکر احتمالی برای این عملکردها در نظر گرفته میشود. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک بهتر این ارتباطات لازم است. هدف از این مقاله بررسی این است که آیا پیک فرکانس آلفا میتواند به عنوان یک نشانگر زیستی برای عملکردهای شناختی توجه و بازداری پاسخ دیداری و شنیداری، در دو حالت چشم باز و چشم بسته عمل کند یا خیر.
روشکار. در این مطالعه، دادههای الکتروانسفالوگرافی از یک نمونه غیربالینی شامل 632 کودک دبستانی (251 دختر و 381 پسر) با میانگین سنی 07/7 و انحراف استاندارد 49/1 در سنین 6 تا 11 سال با استفاده از 19 الکترود ثبت شد. پیک فرکانس آلفا در حالتهای چشم باز و بسته با استفاده از تبدیل فوریه سریع محاسبه گردید. همچنین، توجه و بازداری پاسخ از طریق آزمون توجه یکپارچه بینایی و شنوایی ارزیابی شد. برای بررسی رابطه بین پیک فرکانس آلفا نواحی مختلف مغز با توجه و بازداری پاسخ شنیداری و دیداری، از آزمون همبستگی پیرسون و برای بررسی نقش متغیرهای پیشبینیکننده در مدل رگرسیونی، از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافتهها. نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معناداری بین پیک فرکانس آلفا و توجه شنیداری و دیداری در هر دو حالت چشم باز و بسته وجود دارد. همچنین، همبستگی منفی بین پیک فرکانس آلفا و زمان واکنش در بعد شنیداری و دیداری مشاهده شد. هرچه زمان واکنش کوتاهتر باشد، نشان دهنده پردازش شناختی سریعتر است. با این حال، ارتباط با بازداری پاسخ کمتر بود.
نتیجهگیری. این یافتهها نقش کلیدی پیک فرکانس آلفا را در توجه و سرعت پردازش شناختی تأیید میکنند. اهمیت شرایط ثبت فعالیت مغزی (چشم باز و بسته) و مدالیتههای شنیداری و دیداری نیز در این پژوهش تأیید شد.
پیامدهای عملی. پیک فرکانس آلفا میتواند بهعنوان یک نشانگر زیستی برای ارزیابی عملکردهای شناختی و ارائه بینشهایی در مورد فعالیت مغزی در طی وظایف با محرک های حسی مختلف مورد استفاده قرار گیرد.