Logo-mj
  تعداد مشاهده چکیده: 34

جراحی کلیه و مجاری ادراری

مقاله پژوهشی

ارزیابی تطبیقی فرآیند آماده‌سازی بیماران کاندید جراحی در مقایسه با دستورالعمل‌های بالینی پذیرفته شده: مطالعه موردی بخش ارولوژی مرکز آموزشی درمانی امام رضا تبریز

زهرا گلمرزی 1 ORCID logo، محسن امجدی 1 ORCID logo، فاطمه طهماسبی 2 ORCID logo، فرزین سلیمانزاده 1* ORCID logo

1 گروه اورولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2 مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده مدیریت سلامت و ارتقای ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران

چکیده

زمینه. ارزیابی صحیح پیش از جراحی جهت اطمینان از وارد نشدن آسیب جسمی و روانی به بیماران و عدم اتلاف منابع مالی ضروری است. انتخاب اصولی و دقیق آزمایش‌های پیش از جراحی نیل به این اهداف را تسهیل می‌کند. هدف از مطالعه حاضر، ارزیابی تطبیقی فرآیند جاری آماده‌سازی بیماران کاندید جراحی اورولوژیک در مقایسه با دستورالعمل‌های بالینی پذیرفته شده می‌باشد.

روش کار. در بررسی مقطعی حاضر، تعداد ۱۳۴ بیمار به روش نمونه‌گیری هدفمند وارد مطالعه شدند. داده‌ها به صورت جدول سه در چهار طبقه‌بندی شدند. در یک ضلع جدول بیماران از نظر پیچیدگی عمل جراحی به گروه‌های جراحی مینور، متوسط و ماژور تقسیم‌بندی شده و در ضلع مقابل جدول، بیماران از نظر پرخطر بودن، به چهار گروه با خطر پایین، متوسط، بالا و بسیار بالا تقسیم شدند. بدین‌ترتیب هر بیمار در یکی از خانه‌های یک جدول دوازده خانه‌ای قرار گرفت. نتایج آزمایش‌های بالینی و کلینیکی بیماران نیز استخراج شدند.

یافته‌ها. میانگین سن بیماران مورد مطالعه 16/96 ± 49/68 سال بود و اکثریت شرکت‌کنندگان (74/6 درصد) مرد بودند. بیشترین فراوانی عمل جراحی مربوط به شكستن سنگ حالب از طريق مجراي ادرار با فراوانی 21/4 درصد بود. در گروه جراحی‌های مینور در اکثریت موارد آزمایش‌های درخواست شده با دستورالعمل مطابقت نداشت. با این حال، در جراحی‌های متوسط در نزدیک به نیمی از موارد و در جراحی‌های ماژور در اغلب مواقع آزمایش‌های درخواست شده مطابق با دستورالعمل بود.

نتیجه‌گیری. ارزیابی‌های پاراکلینیک پیش از جراحی می‌بایست برای هر بیمار شخصی‌سازی شده و مبتنی بر اطلاعات و سوابق پزشکی هر بیمار، شرح حال، معاینه فیزیکی، نوع و تهاجمی بودن روش جراحی، به جای پیروی از یک روتین ثابت، درخواست شوند.

پیامدهای‌عملی. پزشکان می‌بایست در سطوح کلینیکی، هنگام درخواست آزمایش‌های، تطابق کامل با دستورالعمل‌های موجود را مد نظر قرار دهند تا بدین‌ ترتیب از اتلاف هزینه‌های غیرضروری جلوگیری شود.

کلید واژه ها: آماده سازی بیماران, جراحی, دستورالعمل بالینی, اورولوژی, تبریز
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 25 تیر 1402
پذیرفته‌شده: 03 آبان 1402
انتشار الکترونیکی: 17 تیر 1403
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)