چکیده
زمینه. استفاده مشکلساز از اینترنت از جمله مسائل نو پدید در جوامع مدرن است که در سببشناسی آن، عوامل روانشناختی نقش برجستهای دارند. بر این اساس، هدف این پژوهش تعیین رابطه نقص توجه، تکانشگری و نقص در تنظیم هیجان با استفاده مشکلساز از اینترنت به واسطه احساس تنهایی بود.
روش کار. از جامعه دانشآموزان دوره متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 1401-1402 تعداد 450 نفر به شیوه خوشهای چند مرحلهای انتخاب و با استفاده از پرسشنامههای نشانههای رفتاری آخنباخ، تکانشگری بارت، نقص در تنظیم هیجان گرتز و روئمر، احساس تنهایی راسل و استفاده مشکلساز از اینترنت لوپز- فرناندز نسبت به اندازهگیری متغیرها اقدام شد.
یافتهها. تحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد احساس تنهایی قادر است روابط نقص توجه، تکانشگری و نقص در تنظیم هیجان را با استفاده مشکلساز از اینترنت بهطور معنیداری میانجیگری کند. همچنین یافتهها نشان داد نقص توجه، تکانشگری، نقص در تنظیم هیجان و احساس تنهایی با استفاده مشکلساز از اینترنت رابطه مثبت و معنیدار دارند (0/05>P). علاوه بر این، اثر نقص توجه، تکانشگری و نقص در تنظیم هیجان در احساس تنهایی معنیدار است (0/05>P).
نتیجهگیری. نتایج نشان داد نقص توجه، تکانشگری و نقص در تنظیم هیجان به واسطه احساس تنهایی قادرند استفاده مشکلساز از اینترنت را پیشبینی نمایند.
پیامدهایعملی. این یافتهها تلویحات عملی در عرصههای بالینی دارد که به تفصیل مورد بحث واقع شدهاند.