چکیده
زمینه. این مطالعه تأثیر آموزش مهارتهای مقابلهای را بر سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و راهبردهای مقابلهای در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج بررسی کرد.
روشکار. شرکتکنندگان شامل 60 دانشجوی مبتلا به PMS متوسط تا شدید بودند که به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله طی 5 هفته، هر هفته یک جلسه 60 دقیقهای آموزش مقابلهای دریافت کرد، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها قبل و سه ماه پس از مداخله از طریق پرسشنامه جمعآوری شد و برای مقایسه تغییرات بین دو گروه، از آزمون تی مستقل و ANCOVA با کنترل نمره پایه استفاده شد.
یافتهها. پس از مداخله، میانگین نمره سندرم پیش از قاعدگی در گروه آموزش مهارتهای مقابلهای (تفاوت میانگین: 20/1؛ فاصله اطمینان 95%: 22/6- تا 17/5-؛ P<0/001 ) به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود. نمره خردهمقیاس مقابله مسئلهمدار (تفاوت میانگین: 30/7؛ فاصله اطمینان 95%: 25/6 تا 35/9؛ P<0/001) و مقابله اجتنابی (تفاوت میانگین: 17/9؛ فاصله اطمینان 95%: 14/3 تا 21/4؛ P<0/001) در گروه مداخله به طور معنی داری بیشتر بود، درحالی که نمره مقابله هیجانمدار (تفاوت میانگین: 27/4-؛ فاصله اطمینان 95%: 31/4- تا 23/4-؛ P<0/001) کاهش معنی داری نشان داد.
نتیجهگیری. آموزش راهبردهای مقابلهای میتواند نشانه های سندرم پیش از قاعدگی را کاهش داده و راهبردهای مقابلهای سازگارانه را بهبود بخشد.
پیامدهای عملی. آموزش مهارتهای مقابلهای میتواند به طور مؤثری علایم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش داده و راهبردهای مقابله سازگارانه دانشجویان را تقویت کند.