چکیده
زمینه. استفاده از موتور سیکلت به عنوان خدمات ارایه شده توسط اورژانس (موتورلانس) پیش بیمارستانی در محیط شهری میتواند منجر به بهبود شاخص زمانی خدمات فوریتهای پزشکی و افزایش کیفیت خدمات شود. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی عملکرد خدمات ارایه شده توسط موتورلانس در کلانشهر تبریز انجام شده است.
روشکار. مطالعه حاضر به صورت مقطعی و با رویکرد توصیفی-تحلیلی در مرکز اورژانس پیش بیمارستانی تبریز انجام پذیرفت. اطلاعات ثبت شده مربوط به بیماران و مصدومینی که در طی سالهای 1397 تا 1400 از خدمات موتورلانس استفاده کرده بودند، جمع آوری گردید. متغیرهای جمع آوری شده شامل سن، جنس و شکایت اصلی بیماران، اطلاعات زمانسنجی مأموریت ها، علائم حیاتی بیماران و نتیجه نهایی ماموریت بودند. دو شاخص مهم زمان واکنش و زمان پاسخگویی در مأموریت ها مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافتهها. تعداد 9866 مأموریت مربوط به موتورلانس در طول زمان مطالعه انجام شده بود. میانگین زمان واکنش 91/62±24/68 ثانیه (میانه 52 ثانیه) بود. میانگین زمان پاسخگویی 48/304±70/641 ثانیه گزارش شده بود. براساس شکایت اصلی بیماران استفاده کننده از خدمات موتورلانس کمترین زمان واکنش مربوط به بیماران با درد شکمی (میانگین90/44 ثانیه) و کمترین زمان پاسخگویی مربوط به بیماران ایست قلبی-ریوی (میانگین 52/550 ثانیه) بود.
نتیجهگیری. نتایج مطالعه ما نشان داد که شاخصهای زمانسنجی مأموریت های موتورلانس در محدوده نرمال فعالیت آمبولانس ها بوده است.
پیامدهای عملی. افزایش تعداد موتورلانس در کلانشهرها و به کارگیری نیروهای مجرب و دارای دانش کافی در موتورلانس برای ارتقاء وضعیت موجود و کیفیت خدمات ضروری است.