چکیده
زمینه. نقض چراغ قرمز سالانه هزاران مصدوم و تلفات جانی را به دنبال دارد. چراغ تمام قرمز زمانی است که تمامی چراغهای راهنمایی در تقاطع قرمز هستند. در ایران، برخی از رانندگان به چراغ پیشروی خود توجهی نمیکنند که منجر به برخوردهای جدی از جلو به پهلو میشود. مطالعه حاضر رابطه تخلف با پارامترهای ترافیکی را بررسی میکند و استراتژیهایی را برای جلوگیری از تصادفات جلو به پهلو را در تقاطعهای چراغدار ارایه میکند.
روشکار. در مطالعه حاضر از دادههای میدانی 11 تقاطع تابلودار شهر تبریز با 27 رویکرد و مشخصات مختلف ترافیکی و هندسی به منظور تعیین عوامل موثر بر تخلفات چراغ قرمز استفاده شد.
یافتهها. یافتهها حاکی از آن است که خطر تخلفات چراغ تمام قرمز با متغیر زمان چراغ قرمز در هر رویکرد افزایش مییابد. همچنین هر چه عرض تقاطع کمتر باشد و تعداد خودروها در صف اول کمتر باشد، خطر تخلف چراغ قرمز بیشتر است. متغیر نوع انحراف به چپ نیز در مدل معنادار بود و نشان داد که در صورت مجاز بودن نوع گردش به چپ، خطر تخلفات چراغ تمام قرمز را بیشتر می کند.
نتیجهگیری. از نتایج این مطالعه میتوان به اولویتبندی نصب دوربینهای ثبت عبور از خط ایست در زمان قرمز بودن چراغهای تقاطعها اشاره کرد.
پیامدهای عملی. توصیه میشود محل چراغهای راهنمایی مجاور و چراغ علایم عابر پیاده به گونهای طراحی شود که در دید مستقیم رانندگان نباشد و تغییرات چراغهای راهنمایی رویکرد مجاور را دنبال نکنند و در زمان سبز شدن چراغ رویکرد خود شروع به حرکت کنند.