چکیده
زمینه. اختلال نقص توجه-بيش فعالی از شايعترين تشخيصهای روانپزشکی کودکان و نوجوانان است. شيوع این اختلال در کودکان قبل از سن ورود به مدرسه 1/9 تا 18/2 درصد تخمين زده شده است. مطالعه حاضر جهت ترجمه، اعتبار و رواییسنجی نسخه فارسی پرسشنامه کانرز اوایل کودکی - فرم والدین متناسب با کودکان جمعیت ایرانی انجام شده است.
روشکار. اين مطالعه در سال 95 روی 1013 کودک زیر 6 سال شهر تبریز انجام شد. ابتدا پرسشنامه به روش باز ترجمه به فارسی برگردانده شد. روایی محتوای پرسشنامه از طریق 10 نفر از متخصصان با استفاده از شاخص توافق کاپای تعدیل شده، سنجیده شد. روایی صوری پرسشنامه نیز با پرسشنامه توانايیها و مشکلات کودکان (SDQ) همزمان مقایسه شد. از منحنی راک برای تعیین بهترین نقطه برش و از حساسیت و ویژگی برای تعیین قدرت تشخیص پرسشنامه در مقایسه با مصاحبه بالینی استفاده شد. تکرارپذیری با آزمون باز-آزمون با استفاده از ضریب همبستگی درون خوشهای و نیز ثبات درونی با شاخص آلفای کرونباخ ارزیابی شد.
یافتهها. از کل 1013 شرکت کننده، 569 نفر (56/2 %) دختر و 444 نفر (4/43 %) پسر بودند. شاخص توافق کلی کاپای تعدیل شده و روایی صوری به ترتیب 0/76 و 0/70 به دست آمد. حساسیت و ویژگی پرسشنامه به ترتیب 86/8 و 79/4 درصد در مقایسه با معیار استاندارد (مصاحبه روانپزشکی) حاصل شد. همچنین نسبت درستنمایی مثبت و منفی پرسشنامه به ترتیب 4/215 و 0/165 برآورد شد. ضریب همبستگی درون خوشهای 0/09 و ثبات درونی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ کلی 0/88 محاسبه شد.
نتیجهگیری. نسخه فارسی پرسشنامه غربالگری اختلال نقص توجه-بیش فعالی، فرم والدین اوایل کودکی (زیر 6 سال) روایی و پایایی مناسبی برای غربالگری در جمعیت ایرانی دارد.
پیامدهای عملی. ابزار معتبر شده از مطالعه حاضر میتواند در اولین سطح از سیستم سلامت در بخشهای دولتی و خصوصی برای پزشکان و غیر پزشکان، به ویژه پزشکان خانواده در نظام مراقبتهای بهداشتی اولیه استفاده شود.