Logo-mj
مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. 1403؛46(1): 48-60.
doi: 10.34172/mj.2024.013
  تعداد مشاهده چکیده: 123
  تعداد دانلود PDF: 62

علوم اعصاب پایه

مقاله پژوهشی

استخراج نحوه تغییر رفتار مغز بیماران مبتلا به میگرن به­ وسیله تحلیل کمی سیگنال الکتروانسفالوگرام بیماران در مقایسه با افراد سالم

یاشار سرباز 1* ORCID logo، فرناز قره داغی 1، سعید مشگینی 2

1 آزمایشگاه مدل سازی سیستم های بیولوژیکی، گروه مهندسی پزشکی، دانشکده برق و کامپیوتر، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2 گروه مهندسی پزشکی، دانشکده برق و کامپیوتر، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: yashar.sarbaz@tabrizu.ac.ir

چکیده

زمینه. بیماری میگرن دومین علت شایع سردرد است که 15 درصد از مردم دنیا بدان مبتلا هستند. با وجود شیوع بالا علت دقیق وقوع بیماری میگرن مشخص نیست. در این مطالعه به منظور بررسی تغییر رفتار سیگنال­های الکتروانسفالوگرام (EEG) در بیماران مبتلا به میگرن، ویژگی­های مختلفی از سیگنال­های EEG دو گروه بیمار و سالم استخراج و مقایسه شده ­اند.

روش‌کار. مطالعه مقطعی حاضر با رویکرد توصیفی-تحلیلی روی 21 فرد سالم و 18 بیمار مبتلا به میگرن انجام شد. پس از پیش­پردازش سیگنال­های EEG، ویژگی­های مختلفی از جمله بعد کسری (فرکتال)، آنتروپی تقریبی (approximate) و بزرگ­ترین نمای لیاپانوف از سیگنال­های بیماران مبتلا به میگرن و افراد سالم محاسبه شدند. همچنین با استفاده از تبدیل موجک زیرباندهای مختلف فرکانسی دلتا، تتا، آلفا، بتا و گاما استخراج شده و انرژی این زیرباندها محاسبه شدند. با محاسبه میانگین و واریانس ویژگی­ها و آزمون­های آماری، تغییرات ویژگی بین دو گروه بیمار و سالم مقایسه شدند و کانال­های با تفاوت معنادار به دست آمدند.

یافته‌ها. میانگین ویژگی­های آنتروپی تقریبی، بعد کسری و انرژی همه زیرباندهای فرکانسی در اغلب کانال­ها از 128 کانال مورد مطالعه در بیماران نسبت به افراد سالم بیشتر بود. همچنین میانگین ویژگی بزرگ­ترین نمای لیاپانوف سیگنال­های EEG بیماران مبتلا به میگرن در اکثر کانال­ها نسبت به افراد سالم کمتر بود. با توجه به آزمون های آماری انرژی زیرباند فرکانسی تتا و دلتا با 93 و 94 کانال، ویژگی هایی با بیشترین تعداد کانال با تفاوت معنادار بودند. در این مطالعه مقادیر P كمتر از 0/05 از لحاظ آماری معنادار در نظر گرفته شد.

نتیجه‌گیری. افزایش آنتروپی تقریبی، بعد کسری و کاهش بزرگ­ترین نمای لیاپانوف در سیگنال­های EEG بیماران مبتلا به میگرن همگی می­تواند نشان دهنده افزایش رفتارهای نامنظم و تصادفی و کاهش پیچیدگی سیستم دینامیکی مغز باشد. همچنین افزایش انرژی همه زیرباندهای فرکانسی در بیماران نشان دهنده بیشتر بودن فعالیت مغز بیماران مبتلا به میگرن است که می­تواند به دلیل به وجود آمدن مداراتی در مغز بیماران، اضطراب، استرس، احساسات و هیجانات قوی در بیماران باشد.

پیامدهای عملی. با در نظر گرفتن رفتار EEG به عنوان پاسخ یک سیستم دینامیکی، می­توان گفت که عملکرد مغز بیماران مبتلا به میگرن حتی در حالت بدون سردرد، از آشوب قطعی که رفتار مغز سالم است خارج شده و به سمت رفتارهای تصادفی می­رود.

کلید واژه ها: الکتروانسفالوگرافی, آنتروپی, میگرن, موجک
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 11 اردیبهشت 1402
پذیرفته‌شده: 19 تیر 1402
انتشار الکترونیکی: 16 بهمن 1402
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)