چکیده
زمینه. مشکل در تنظیم هیجان هسته اصلی نشانههای اختلال افسردگی اساسی است و نشخوار ذهنی یکی از مؤلفههای مهم شناختی در افراد مبتلا به افسردگی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر نشخوار فکری و تنظیمشناختی هیجان دانشجویان با علایم افسردگی انجام شد.
روش کار. پژوهش حاضر به روش نیمهآزمايشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تعداد 350 نفر در سال 1402-1401 بود که پرسشنامه افسردگی بک را تکمیل کردند. از میان آنها 30 نفر علایم افسردگی (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) را داشته و به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس تنظیمشناختی هیجان و پرسشنامه نشخوار فکری استفاده شد.
یافتهها. یافتهها نشان داد بین گروه آزمایش و شاهد از نظر نشخوار فکری و تنظیمشناختی هیجان تفاوت معناداری وجود دارد (0/001>P). میانگین نشخوار فکری در گروه آزمایش نسبت به پیشآزمون و گروه کنترل بهطور معناداری کاهش و میانگین تنظیمشناختی هیجان بهطور معناداری افزایش یافته بود.
نتیجهگیری. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش ذهنآگاهی بر نشخوار فکری و تنظیمشناختی هیجان دانشجویان با علایم افسردگی تأثیر دارد.
پیامدهایعملی. نتایج پژوهش حاضر میتواند در بحث پیشگیری و درمان افراد با علایم افسردگی بهخصوص دانشجویان استفاده شود.