Logo-mj
مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. 1401؛44(5): 390-402.
doi: 10.34172/mj.2022.042

Scopus ID: 85147231062
  تعداد مشاهده چکیده: 525
  تعداد دانلود PDF: 116

روانپزشکی

مقاله پژوهشی

بررسی ارتباط پلی مورفیسم های Ex3 vNTR و rs3758653 در ژن DRD4 با دوز متیل فنیدیت در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی

شاهرخ امیری 1 ORCID logo، نگار سرداری 1 ORCID logo، سارا فرهنگ 1 ORCID logo، سیما منصوری درخشان 2 ORCID logo، محمود شکاری خانبانی 2 ORCID logo، لیلا مهدیزاده فانید 3* ORCID logo

1 مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2 گروه ژنتیک پزشکی تبریز، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3 گروه علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: lfanid@yahoo.co.uk

چکیده

زمينه. اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی (ADHD) یکی از شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی با شروع در سن کودکی است که سردسته علایم آن بیش فعالی، نقص توجه و تکانشگری هستند. هدف این مطالعه بررسی تغییرات مولکولی ژن DRD4 و ارتباط آن با ADHD با توجه به دوز متیل فنیدیت بود.

روش‌کار. جامعه آماری تحقیق شامل تمام افراد 5 تا 18 ساله مبتلا به ADHD شهر تبریز بود که به درمانگاه روانپزشکی بزرگمهر وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز مراجعه کرده و نیازمند درمان دارویی بودند. شدت علایم با استفاده از مقیاس کانرز ارزیابی شد. سپس 4 ميلی ليتر خون از هرکدام از افراد گرفته شده و DNA با استفاده از روش Salting out استخراج شد. بعد از انجام PCR محصولات با استفاده از آنزيم های محدود کننده اختصاصی به قطعات مورد نظر تقسيم شده و بعد از ژل الکتروفورز در آگاروز 2 درصد، پلی‌مورفسيم‌های Ex3 VNTR و rs3758653 ژن DRD4 بررسی گرديد. آخرین دوز مصرفی برای رسیدن به پاسخ درمانی بر اساس میلی‌گرم بر کیلوگرم ثبت شد. سپس وجود رابطه بین دوز داروی مصرف شده برای دستیابی به پاسخ درمانی و وجود پلی مورفیسم های ذکر شده بررسی شد.

يافته‌ها. بین وجود پاسخ به درمان و نوع پلی مورفیسم رابطه معنی دار آماری دیده نشد. بین میانگین دوز دارو و پلی مورفیسم های 3 تکرار و 4 تکرار و 6 تکرار و بیش از 6 تکرار در پلی مورفیسم EX3VNTR در ژن DRD4 رابطه معنی دار آماری دیده نشد. بین میانگین دوز دارو و ژنوتیپ های CCو TCو TTدر پلی‌مورفیسم rs3758653 موجود در ژن DRD4رابطه معنی دار آماری دیده نشد.

نتیجه‌گیری. بین وجود پاسخ به درمان و نوع پلی مورفیسم رابطه معنی دار آماری دیده نشد. بین میانگین دوز دارو و پلی مورفیسم های 3 تکرار و 4 تکرار و 6 تکرار و بیش از 6 تکرار در پلی مورفیسم EX3VNTR در ژن DRD4 رابطه معنی دار آماری دیده نشد. بین میانگین دوز دارو و ژنوتیپ های CCو TCو TTدر پلی مورفیسم rs3758653 موجود در ژن DRD4رابطه معنی دار آماری دیده نشد.

پیامدهای عملی. تعیین میزان کاهش علایم ADHD با مصرف متیل فنیدیت و تعیین وجود يا عدم وجود پلی مورفيسم های DRD4 و بررسی رابطه بین دوز دارو برای رسیدن به پاسخ به درمان می تواند موجب جمع آوری شواهد کافی برای تعیین دوز متیل فندیت با توجه به آنالیز مولکولی ژن DRD4 در بیماران مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی شود. این عامل می تواند باعث کم شدن مراجعه‌ها به پزشک جهت تنظیم دوز دارو، صرفه جویی در زمان و کاهش تجربه عوارض جانبی آن دارو شود.

کلید واژه ها: بیش فعالی, EX3VNTR, DRD4, دوز متیل فنیدیت
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 20 تیر 1401
بازنگری: 25 مرداد 1401
پذیرفته‌شده: 09 شهریور 1401
انتشار الکترونیکی: 10 آبان 1401
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)