Logo-mj
مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. 1401؛44(4): 257-269.
doi: 10.34172/mj.2022.035

Scopus ID: 85141730218
  تعداد مشاهده چکیده: 540
  تعداد دانلود PDF: 265

دستگاه تنفسی

مرور سیستماتیک

مرور نظام‌مند و فرا تحلیل در بررسی اثر آموزش برونکوسکوپی با واقعیت مجازی در تازه کارها

مسعود سکوتی 1,2 ORCID logo، بابک سکوتی 3* ORCID logo، محسن سکوتی 4 ORCID logo

1 مرکز تحقیقات تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2 مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3 مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
4 گروه جراحی کاردیوتوراسیک، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: b.sokouti@gmail.com

چکیده

زمینه. امروزه از آموزش برونکوسکوپی با کمک واقعیت مجازی به‌صورت گسترده استفاده می‌شود. ارزیابی اثربخشی این شیوه آموزشی اهمیت بالایی دارد و در این مطالعه، بر اساس سنتز داده‌های مقالات به چاپ رسیده صورت می‌گیرد.

روش کار. مقالاتی که در پایگاه های داده پاب‌مد و اسکوپوس تا 15 آوریل سال 2022 منتشر شده بود با استفاده از فلوچارت پریسما استخراج گردید. تنها مقالات منتشرشده به زبان انگلیسی با موضوع آموزش برونکوسکوپی با واقعیت مجازی در تازه‌کاران انتخاب شد. فراتحلیل با مدل اثر تصادفی به همراه تعیین ناهمگونی انجام شد. جهت تعیین سوگیری انتشار، آزمون‌های اگر (Egger)، SVE و SVT اجرا شده و نمودارهای قیفی آنها ترسیم گردید. فراتحلیل زیرگروهی نیز جهت توجیه ناهمگونی اجرا شد.

یافته‌ها. 16 مقاله شامل 2 مقاله کارآزمایی بالینی، 7 مقاله آینده‌نگر و 7 مقاله مشاهده‌ای بررسی و تحلیل شد. نمودارهای جنگلی فراتحلیل در تازه‌کاران با مقادیر P معنی‌دار از موثر بودن این آموزش حکایت داشت، اما مهارت فراگیران، هم‌تراز با سطح افراد خبره نبود. آزمون‌های ناهمگونی در چهار گروه مطالعه، ناهمگونی شديدی را نشان داد. تحلیل زیرگروهی بر اساس سال چاپ مقالات، توانست ناهمگونی را در بین مطالعات توجیه کند و موثر بودن آن را در آموزش سال‌های 2011 به بعد نشان دهد. نمودارهای قیفی و آزمون اگر (Egger) نشان‌دهنده عدم سوگیری انتشار در دو گروه بود.

نتیجه‌گیری. آموزش برونکوسکوپی با شبیه‌سازی و واقعیت مجازی در افراد تازه‌کار موثر است، ولی مهارت آنها را به سطح افراد خبره‌ نمی‌رساند.

پیامدهای‌عملی. برونکوسکوپی یک روش مهم برای بررسی راه‌های هوایی انسان است. در آموزش سنتی، افراد تازه‌کار برونکوسکوپی را روی انسان انجام می‌دهند. این کار خطراتی را با خود به همراه دارد و موجب اضطراب در فراگیران می‌شود. هدف از این مطالعه، ارزیابی مهارت‌های متخصصان و افراد تازه‌کار با استفاده از واقعیت مجازی به‌عنوان شبیه‌ساز برونکوسکوپی و تاثیر آن‌ بر آموزش برونکوسکوپی بود. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که با وجود افزایش مهارت افراد تازه‌کار به‌ کمک واقعیت مجازی، مهارت کسب‌شده آنها همچنان قابل قیاس با مهارت افراد مجرب نیست.

کلید واژه ها: آموزش, برونکوسکوپی, واقعیت مجازی, تازه کارها, فرا تحلیل
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 28 اردیبهشت 1401
بازنگری: 10 شهریور 1401
پذیرفته‌شده: 12 شهریور 1401
انتشار الکترونیکی: 25 مهر 1401
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)