Logo-mj
مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. 1401؛44(4): 290-304.
doi: 10.34172/mj.2022.036

Scopus ID: 85141716586
  تعداد مشاهده چکیده: 514
  تعداد دانلود PDF: 172

بیوشیمی

مقاله پژوهشی

سنتز، بررسی خصوصیات و کاربرد نانوذرات ستاره‌ای طلا جهت شناسايی 2-آراشیدونیل گلیسرول

فرشته کهنسال 1 ORCID logo، احمد موبد 2 ORCID logo، محمد حسن زاده 1* ORCID logo، علی احمد علیپور 3 ORCID logo، نسرین شادجو 4 ORCID logo

1 مرکز تحقیقات آنالیز دارويي، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2 پژوهشکده سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3 مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
4 گروه نانو شیمی، پژوهشکده نانو فناوری، دانشکده شیمی و علوم، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: mhmmd_hasanzadeh@yahoo.com

چکیده

زمینه. سیستم اندوکانابینوئید (ECS) مجموعه‌ای از انتقال‌دهنده‌های عصبی در سیستم عصبی مرکزی است و نقش کلیدی در تنظیم فرآیندهای عصبی و فیزیولوژیکی دارد. 2-آراشیدونیل گلیسرول (2-AG) یکی از اندوکانابینوئیدهای ضروری است که نقش کلیدی در سیستم عصبی مرکزی دارد. 2-AG به عنوان یک لیپید سیگنال دهنده عمل کرده و گیرنده کانابینوئید CB1 را فعال می‌کند. علاوه بر این، 2-AG در انواع عملکردهای فیزیولوژیکی مانند تعادل انرژی، احساسات، احساس درد، شناخت و التهاب عصبی نقش دارد. بنابراین تشخیص سریع و اختصاصی 2-AG در علوم اعصاب پزشکی اهمیت زیادی دارد. با توجه به این‌که روش‌های معمول مورد استفاده در تشخیص 2-AG حساس و اختصاصی نیستند، توسعه روش‌های نوین در این زمینه یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تحقیقاتی در سال‌های اخیر است.

روش کار. در این مطالعه، یک حسگر ایمنی جدید برای تعیین مقدار 2-AG تهیه شده است. برای این منظور نانوذرات طلا با مورفولوژی ستاره‌ای (GNSs) سنتز شده و با آنتی‌بادی بیوتین‌دار که با EDC/NHS فعال شده است، کانژوگه شدند. بیوکونژوگه حاصل روی سطح الکترود طلا تثبیت شد و برای تشخیص و آنالیز آنتی‌ژن 2-آراشیدونیل گلیسرول به وسیله روش‌های ولتامتری چرخه‌ای (CV)، موجی مربعی (SWV)، پالس تفاضلی (DPV) و همچنین طیف سنجی امپدانس الکتروشیمیایی استفاده شد.

یافته‌ها. برای اولین بار، پروتئین 2-AG با دامنه آنالیتیکال خطی مناسب در حدود 1-0/00048 نانوگرم بر لیتر و کم‌ترین حد تشخیص 0/00048 نانوگرم بر لیتر به وسیله زیست‌حسگر توسعه یافته اندازه‌گیری شد. حسگر ایمنی طراحی شده حساسیت و اختصاصیت بالایی را در حضور آنتی‌ژن‌های مداخله‌گر نشان داد که کاربرد مناسب آن در تشخیص اختلالات عصبی را اثبات کرد.

نتیجه‌گیری. دستاورد قابل توجه مطالعه حاضر ساخت یک حسگر ایمنی جدید برای تشخیص حساس و دقیق 2-AG است. بستر حسگر ساخته شده نتایج تجزیه‌ای مناسبی را برای آنالیت هدف نشان داد. صرف نظر از حساسیت و گزینش‌پذیری مناسب زیست‌حسگر طراحی شده، پایداری حسگر پایین بوده و توصیه می‌شود که بلافاصله پس از تهیه از آن استفاده شود. نتایج نشان دادند که حسگر ایمنی ساخته شده در این پژوهش در مقایسه با روش‌های معمول و سنتی تشخیص 2-AG بسیار مقرون به صرفه بوده و عملکرد بسیار سریع و خوبی دارد.

پیامدهای‌عملی. برای اولین بار، پروتئین 2-AG با دامنه آنالیتیکال خطی مناسب در حدود 1-0/00048 نانوگرم بر لیتر و کم‌ترین حد تشخیص 0/00048 نانوگرم بر لیتر به وسیله زیست‌حسگر توسعه یافته اندازه‌گیری شد. حسگر ایمنی طراحی شده حساسیت و اختصاصیت بالایی را در حضور آنتی ژن‌های مداخله‌گر نشان داد که کاربرد مناسب آن در تشخیص اختلالات عصبی را اثبات کرد.

کلید واژه ها: نانومواد پیشرفته, زیست حسگر بیوتکنولوژی, اندوکانابینوئید, ایمونوآنالیز
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 17 اردیبهشت 1401
بازنگری: 29 مرداد 1401
پذیرفته‌شده: 07 شهریور 1401
انتشار الکترونیکی: 24 مهر 1401
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)