Logo-mj
مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. 1401؛44(6): 466-477.
doi: 10.34172/mj.2023.006

Scopus ID: 85151001191
  تعداد مشاهده چکیده: 575
  تعداد دانلود PDF: 150

علوم اعصاب پایه

مقاله پژوهشی

عملکرد تعادلی كودكان 7-12 ساله ایرانی براساس آزمون‌های دسترسی عملکردی

محسن سرحدی 1 ORCID logo، سید محمد صادق حسینی 2 ORCID logo، سحر نورانی برقع 2 ORCID logo، مهدی پناهیان 3* ORCID logo، نازیین سرلک 1 ORCID logo

1 گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
2 گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3 گروه آموزشی شنوایی‌شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: aud.mahdi@yahoo.com

چکیده

زمینه. پژوهش حاضر با هدف بررسی عملکرد تعادلی كودكان 7-12 ساله ایرانی براساس آزمون‌های دسترسی عملکردی انجام گرفت.

روش کار. این مطالعه توصيفي مقطعی بر روی 483 دانش‌آموز پسر و دختر پايه تحصيلی اول تا ششم ابتدایی انجام شد. پس از اندازه‌گیری قد، وزن و طول اندام فوقانی و تحتانی، آزمون دسترسی عملکردی با اندام غالب ارزيابي شد و میزان اولیه آزمون دسترسی عملكردی توسط آزمونگر ثبت شد و متعاقبأ همین پروتکل برای اندام غیر غالب، و نیز به صورت دو اندامی استفاده گردید. میزان نهایی دسترسی ثبت و اختلاف اين دو در برگه ارزیابی ثبت گردید. این فرایند 3 بار تکرار شده و میانگین این سه تلاش بعنوان نمره نهایی ثبت شد. داده‌های بدست آمده بوسیله نرم‌افزار SPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و آمار توصیفی و استنباطی آن استخراج گردید. برای سنجش همبستگی ویژگی‌های آنتروپومتریک قد و وزن و طول اندام‌ها نيز ضریب همبستگی پیرسون محاسبه شد.

یافته‌ها. در این مطالعه 483 دانش‌آموز مقطع ابتدایی با میانگین سنی53/ 9 سال (حداقل 7 سال و حداکثر 12 سال) و میانگین قدی 21/ 138، و همچنین میانگین شاخص توده بدنی 43/ 17 در پایه تحصیلی اول تا ششم مورد ارزیابی قرار گرفتند. نمرات هنجاری بدست آمده برای تست دسترسی عملکردی راست، چپ و دو دستی به ترتیب برابر بود با 7/87±20/45 سانتیمتر، 8/09±22/46 سانتیمتر و 7/89±18/60 سانتیمتر. این نمرات برای تست دسترسی طرفی به راست و چپ نیز به ترتیب 6/01±14/68 سانتیمتر و 6/01±14/90 سانتیمتر بدست آمد. این نمرات همبستگی معناداری باهم (0/001<P ) و با ویژگی‌های آنتروپومتریک نشان دادند.

نتیجه‌گیری. با توجه به نتايج پژوهش حاضر بر روی 483 دانش‌آموز پسر و دختر پايه تحصيلی اول تا ششم ابتدایی، ارزیابی آزمون‌های دسترسی عملکردی و دسترسی طرفی، برای استفاده در بالین و به منظور ارزیابی تعادل کودکان ایرانی با اهمیت است. با توجه به سطح عملکردی تعادلی پایین‌تر کودکان ایرانی نسبت به همسالان خود در برخی کشورهای دیگر، لزوم برنامه‌ریزی برای افزایش فعالیت‌های حرکتی و ورزشی در برنامه‌های مدارس و در سطح اجتماع وجود دارد.

پیامدهای عملی. داده‌های حاصل از آزمون‌های دسترسی عملکردی در این پژوهش می‌تواند معیار مناسبی جهت سنجش تعادل کودکان ایرانی سن مدرسه باشد.


کلید واژه ها: آزمون دسترسی عملکردی, آزمون دسترسی عملکردی طرفی, تعادل, کودک
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 25 دی 1400
بازنگری: 02 مهر 1401
پذیرفته‌شده: 04 مهر 1401
انتشار الکترونیکی: 11 دی 1401
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)