چکیده
زمینه. یکی از شایع ترین اختلالات روانی دوران کودکی، اختلال نقص توجه– بیش فعالی (ADHD) است. نظر به اهمیت این اختلال و بررسی شیوع و گستردگی آن در جمعیت های مختلف، مطالعه حاضر جهت تعیین فراوانی ابتلا کودکان شهرستان پیرانشهر– ایران انجام گرفت.
روش کار. مطالعه حاضر از نوع مطالعه توصیفی – تحلیلی می باشد. تعداد 600 نفر دانش آموز ابتدایی (300 نفر دختر و 300 نفر پسر) شهرستان پیرانشهر، به صورت روش نمونه گیری تصادفی و طبقه ای وارد مطالعه گردیدند. با استفاده از پرسشنامه فرم کوتاه شده مقیاس درجه بندی کانرز والد و معلم، فراوانی این اختلال مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها. در دختران مورد مطالعه از نظر والدین میزان فراوانی شاخص نقص توجه و شاخص بیش فعالی به ترتیب 13 درصد و 15 درصد و از نظر معلم فراوانی به ترتیب 14/6 درصد و 16/6 درصد و نیز فراوانی شاخص ADHD کل، به ترتیب 6/23 درصد و 8/66 درصد بدست آمد. در پسران مورد مطالعه از نظر والدین میزان فراوانی شاخص نقص توجه و شاخص بیش فعالی به ترتیب 11 درصد و 17 درصد و از نظر معلم فراوانی به ترتیب 20/6درصد و 24/6 درصد و نیز فراوانی ADHD کل، به ترتیب 5/6 درصد و 18/3 درصد بدست آمد.
نتیجه گیری. این مطالعه نشان داد میزان شیوع کودکان مستعد ابتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی در منطقه پیرانشهر از فراوانی نسبتا بالائی در مقایسه با سایر مناطق کشور می باشد. لذا لازم است ضمن اطـلاع رسـانی و آمـوزش بـه والـدین و معلمین، بررسی این اختلال در شناسنامه سـلامت كودكـان در بـدو ورود به مهدهای کودک و مدرسه در نظر گرفته شـود تا بـا شناسـایی مبتلایـان و مداخلـه مناسب بتـوان از عوارض مهم آن در دوره نوجوانی و بزرگسالی جلـوگیری نمود.