Logo-mj
مجله پزشکى دانشگاه علوم پزشکى تبريز. 1400؛43(5): 424-433.
doi: 10.34172/mj.2021.068

Scopus ID: 85131667748
  تعداد مشاهده چکیده: 1107
  تعداد دانلود PDF: 326

مقاله پژوهشی

میزان فراوانی کودکان در معرض خطر برای اختلال نقص توجه – بیش فعالی در کودکان ۶ تا ۱۱ ساله شهرستان پیرانشهر

عبدالکریم پیروتی 1 ORCID logo، شاهرخ امیری 2 ORCID logo، سید محمود طباطبائی 1* ORCID logo

1 گروه فیزیولوژی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: smt1351@gmail.com

چکیده

زمینه. یکی از شایع ترین اختلالات روانی دوران کودکی، اختلال نقص توجه– بیش فعالی (ADHD) است. نظر به اهمیت این اختلال و بررسی شیوع و گستردگی آن در جمعیت های مختلف، مطالعه حاضر جهت تعیین فراوانی ابتلا کودکان شهرستان پیرانشهر– ایران انجام گرفت.

روش کار. مطالعه حاضر از نوع مطالعه توصیفی – تحلیلی می باشد. تعداد 600 نفر دانش آموز ابتدایی (300 نفر دختر و 300 نفر پسر) شهرستان پیرانشهر، به صورت روش نمونه گیری تصادفی و طبقه ای وارد مطالعه گردیدند. با استفاده از پرسشنامه فرم کوتاه شده مقیاس درجه بندی کانرز والد و معلم، فراوانی این اختلال مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها. در دختران مورد مطالعه از نظر والدین میزان فراوانی شاخص نقص توجه و شاخص بیش فعالی به ترتیب 13 درصد و 15 درصد و از نظر معلم فراوانی به ترتیب 14/6 درصد و 16/6 درصد و نیز فراوانی شاخص ADHD کل، به ترتیب 6/23 درصد و 8/66 درصد بدست آمد. در پسران مورد مطالعه از نظر والدین میزان فراوانی شاخص نقص توجه و شاخص بیش فعالی به ترتیب 11 درصد و 17 درصد و از نظر معلم فراوانی به ترتیب 20/6درصد و 24/6 درصد و نیز فراوانی ADHD کل، به ترتیب 5/6 درصد و 18/3 درصد بدست آمد.

نتیجه گیری. این مطالعه نشان داد میزان شیوع کودکان مستعد ابتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی در منطقه پیرانشهر از فراوانی نسبتا بالائی در مقایسه با سایر مناطق کشور می باشد. لذا لازم است ضمن اطـلاع رسـانی و آمـوزش بـه والـدین و معلمین، بررسی این اختلال در شناسنامه سـلامت كودكـان در بـدو ورود به مهدهای کودک و مدرسه در نظر گرفته شـود تا بـا شناسـایی مبتلایـان و مداخلـه مناسب بتـوان از عوارض مهم آن در دوره نوجوانی و بزرگسالی جلـوگیری نمود.

کلید واژه ها: اختلال نقص توجه- بيش فعالي, پرسشنامه کانرز, شیوع
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 19 مرداد 1399
بازنگری: 19 آبان 1399
پذیرفته‌شده: 20 آبان 1399
انتشار الکترونیکی: 12 آبان 1400
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)