چکیده
زمينه و اهداف: بيماري دمانس آلزايمري يک ناهنجاري تحليل برنده¬ي عصبي است که با اختلالات شناختي، رفتاري و حرکتي همراه است. عوامل متعددي اين بيماري چند عاملي را تحت تاثير قرار ميدهد؛ از جمله مهمترين عوامل تاثيرگذار علاوه بر عوامل ژنتيکي، سطح تحصيلات و ميزان آموزش عمومي افراد است. هدف از اين تحقيق، مطالعهي ارتباط تحصيلات عمومي و امواج مغزي با کارکردهاي شناختي اين افراد است. مواد و روش¬ها: در اين مطالعه توصيفي و از نوع علي مقايسهاي تعداد 50 بيمار آلزايمري وارد مطالعه گرديد. بعد از ثبت مشخصات دموگرافيکي از جمله سطح تحصيلات عمومي، با استفاده از QEEG موج آلفا در لوبهاي مختلف مغزي ثبت و مورد مطالعه قرار گرفت. براي سنجش شاخصهاي شناختي از آزمون MMSE استفاده گرديد. يافته¬ها: مقدار ميانگين سني افراد بيمار 08/6 ± 5/71 سال و ميانگين نمره MMSE حدود 08/5 ± 79/14 و ميانگين سطح تحصيلات افراد سوم ابتدائي بود. مطالعه QEEG مربوط به توان مطلق موج آلفا نشانگر ارتباط معنيدار آن با تمامي عملکردهاي شناختي در نواحي مغز بود (05/0P≤) همچنين نتايج نشان داد که سه عامل تحصيلات، آلفاي پاريتال و آلفاي فرونتال توانستند تا حدود 68% از تغييرات مربوط به عملکرد محاسباتي را در بيماران مبتلا به آلزايمر پيش¬بيني و تبيين نمايند (05/0P≤). نتيجه¬گيري: سطح تحصيلات و يادگيري عمومي در کنار ساير عوامل ايجادکننده بيماري آلزايمر نقش مهمي در زمينه سازي ابتلا به اين نوع اختلال بر عهده دارد، به نحوي که افراد با سطح معلومات بالاتر، کمتر در معرض ابتلا به اين بيماري قرار دارند.
کلید واژه ها: بیماری آلزایمر, سطح تحصیلات, QEEG, امواج مغزی, فعالیت های شناختی