چکیده
زمینه و اهداف: حقوق بیمار رعایت نیازهای جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی است که تیم درمان، موظف به اجرا و رعایت آن ها می باشد. هدف از مطالعه ی حاضر بررسی کاستی های کلینیک فیزیوتراپی دانشکده ی توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از نگاه مراجعه کنندگان و انطباق کمبودهای بیان شده با منشور حقوق بیمار است.
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی بوده و از 204 نفر بیمار و یا همراهان وی مصاحبه به عمل آمده است. پاسخ ها با روش موسوم به MP6 دسته بندی شده و ضمن تطبيق با منشور حقوق بیمار، موارد نقض حقوق بيماران مشخص گرديد.
یافته ها: سه حيطه روشها، تجهیزات و نیروی انسانی به ترتیب دارای بیشترین کاستی و پول و مواد و لوازم به ترتیب دارای کمترین کاستی می باشند. در بررسی تطبیقی، مطالعه¬ی حاضر نشان داد که ابتدا محور اول (حق دریافت مطلوب خدمات سلامت) و سپس محور دوم حقوق بیمار (حق دریافت اطلاعات به نحو مطلوب و کافی) به ترتیب دارای بیشترین نارسائی و کاستی ها می¬باشد. ضمنا هیچ کاستی در اجرای محورهای 3 و 4 و 5 منشور حقوق بیمار ابراز نشد.
نتیجه گیری: به نظر می رسد که در دو محور اول و دوم منشور حقوق بیمار به ترتیب یعنی «حق دریافت مطلوب خدمات سلامت» و «حق دریافت اطلاعات به نحو مطلوب و کافی» کاستی های نسبتاً زیادی وجود دارد، و همين امر موجب مي گردد كه حقوق بيماران به نحو شايسته رعايت نگردد.