Logo-mj
مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. 1391؛34(2): 45-51.
  تعداد مشاهده چکیده: 1109
  تعداد دانلود PDF: 222

مقاله پژوهشی

مقایسه تأثير تکنیک¬های واقعیت مجازی و حرکت درمانی همراه با محدودیت بر عملکرد اندام فوقانی كودكان مبتلا به فلج مغزي همي پارزی

حمید رضا رستمی*، علی اصغر ارسطو، سیف الله جهانتابی نژاد، محمد خیاط زاده ماهانی، رضا عزیزی مال امیری
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: E-mail: rostamihr@ajums.ac.ir

چکیده

زمینه و اهداف: فلج مغزی همی پارزی، آسیب بیشتر یک سمت بدن در نتیجه اختلالی غیرپیشرونده در مغز نابالغ است. هدف این مطالعه مقایسه تأثیر روشهای درمانی حرکت درمانی همراه با محدودیت و واقعیت مجازی بر عملکرد اندام فوقانی کودکان مبتلا به فلج مغزی همی پارزی بود. مواد و روش¬ها: تعداد 24 کودک فلج مغزی همی پارزی از جامعه در دسترس در یک کارآزمایی بالینی تصادفی در 3 گروه 8 نفره بررسی شدند (واقعیت مجازی، حرکت درمانی همراه با محدودیت و کنترل). برنامه درمانی شامل جلسات 5/1 ساعته، یک روز در میان و به مدت4 هفته بود. ارزیابی توسط ابزار کفایت حرکتی برواینینکس- اوزرتسکی و فعالیت حرکتی کودکان، قبل، بعد و3 ماه پس از اتمام مداخلات صورت گرفت. انتخاب تصادفی نمونه ها و تحلیل داده ها با آزمون آنالیز واریانس در تکرار مشاهدات توسط نرم افزارSPSS-16 در سطح معناداری 05/0 انجام گردید. یافته¬ها: آنالیز اطلاعات ابزارهای ارزیابی حاکی از این مطلب بود که اختلاف آماری معناداری بین گروه¬های واقعیت مجازی و حرکت درمانی همراه با محدودیت در جلسه پس از درمان از لحاظ میانگین سرعت و مهارت اندام فوقانی (واقعیت مجازی: 23/0±22/1، حرکت درمانی همراه با محدودیت: 37/0±35/1) وجود نداشت. در آنالیز اطلاعات جلسه پیگیری نیز اختلاف معنادار آماری بین جلسات پس از درمان و پیگیری در هر سه گروه مطالعه وجود نداشت. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه می¬توان روش های درمانی واقعیت مجازی و حرکت درمانی همراه با محدودیت را به عنوان روشهایی جایگزین برای یکدیگر جهت بهبودی عملکرد اندام فوقانی کودکان مبتلا به فلج مغزی همی پارزی در نظر گرفت.
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده: 1110

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF: 222

Your browser does not support the canvas element.