Logo-mj
مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. 1390؛33(3): 36-41.
  تعداد مشاهده چکیده: 418
  تعداد دانلود PDF: 111

مقاله پژوهشی

شناسايي عفونتهاي تنفسي ناشي از مايکوپلاسما نومونيه در بيماران مراکز آموزشي- درماني تبريز به سه روش کشت، اليزا وPCR (واکنش زنجيره اي پليمراز)

سيمين شريفي، رضا قوطاسلو*، محمد تقي اخي، محمد حسين سروش، خليل انصارين، جعفر شعبانپور، حبيب ضيغمي، اکبر شريفي، محمدرضا غفاري، حسين بيژن پور
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: Email: rzghottaslo@yahoo.com

چکیده

زمينه و اهداف‌: مايکوپلاسما نومونيه در دستگاه تنفسي فوقاني وتحتاني ايجاد بيماري نموده و بصورت اپيدميک و اندميک و نيز در تمام گروههاي سني ايجاد بيماري مي¬کند. مايکوپلاسما نومونيه عامل 15 تا 20 درصد موارد پنوموني اکتسابي از جامعه است. هدف از اين مطالعه بررسي مقايسه اي روشهاي کشت، اليزا و PCR جهت تشخيص مايکوپلاسما نومونيه و معرفي بهترين روش بود و با توجه به اهميت موضوع عفونتهاي تنفسي در کشور و بررسي عوامل ايجاد کننده پنوموني ها، عدم تحقيق کافي مشابه در منطقه آذربايجان شرقي، اين مطالعه بر روي مايکوپلاسما نومونيه در مراکز آموزشي و درماني شهر تبريز انجام گرفت. مواد و روش ها‌: اين مطالعه از خرداد تا آبان ماه سال 1388 بر روي 200 بيمار (3/50 درصد مرد، 7/49 درصد زن، ميانگين سني 25 سال و رنج سني از کودک 3 ماهه تا 81 سال) در تبريز انجام شد. انتخاب بيماران مشکوک به عفونت تنفسي مايکوپلاسما نومونيه با تشخيص پزشک معالج بر اساس علائم باليني انجام گرفت. براي آزمايش اليزا از نمونه هاي تک سرمی و برای PCR و کشت از نمونه هاي سواپ گلو يا مايع شستشوي ريه بيماران مشکوک به عفونت مايکوپلاسما نومونيه استفاده شد. تشخيص توسط روشهاي کشت، PCR و اندازه گيري IgM وIgG سرم با روش اليزا انجام گرفت. یافته ها: در اين تحقيق از 12 نمونه مثبت (6%) با روش PCR، نتيجه 10 نمونه (5%) از نظر IgM و 4 نمونه (2%) از نظر کشت مثبت بود. بيشترين فراواني عفونت مايکوپلاسما نومونيه در گروه سني 5-20 سال بود. نتیجه گیری: اين تحقيق که از سه روش PCR، اليزا و کشت براي تشخيص مايکوپلاسما نومونيه استفاده شد آزمايش PCR در مقايسه با روشهاي اليزا و کشت حساسترين روش بوده و از طرفي روش اليزا نيز حساستر از کشت بود. نتايج اين تحقيق نشان مي دهد که آزمايش PCR بر روي نمونه¬هاي سواب گلو سريع، حساس و اختصاصي است و تشخيص عفونت تنفسي با عامل مايکوپلاسما نومونيه را تسهيل مي¬کند.
نام
 
نام خانوادگی
 
پست الکترونیکی
 
نظرات
 
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده: 419

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF: 111

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 19 مرداد 1390
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)