چکیده
زمينه و اهداف: اين پژوهش يک مطالعه پيش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. 40 بيمار اسکيزوفرني بصورت تصادفي انتخاب و به دو گروه مساوي، گروه آزمايش و کنترل، تقسيم شدند.
روش بررسي: گروه آزمايش 12 جلسه تحت آموزش مهارت هاي زندگي قرار گرفتند. داده ها توسط پرسشنامه نيمرخ مهارتهاي زندگي جمع آوري شد. نتايج دو گروه آزمايش و کنترل با استفاده از آزمون t و روش نمره هاي افزوده مقايسه شد.
يافته ها: يافتهها نشان دادند که بين دو گروه آزمايش و کنترل در مهارت تعامل اجتماعي و توانايي اجتماعي/ شخصي (001/0=p) تفاوت معني دار وجود دارد. اما بين اين دو گروه در مهارت هاي مراقبت از خود (230/0=P) و کاهش آشفتگي (330/0=P) تفاوت معني دار بدست نيامد.
نتيجه¬گيري: آموزش مهارت¬هاي زندگي در دو مهارت مراقبت از خود و کاهش آشفتگي در پس آزمون نسبت به پيش آزمون افزايش چشمگير و معني داري ايجاد نکرد. ولي در مهارت¬هاي تماس اجتماعي، روابط بين فردي، و مسئوليت پذيري تفاوت معني¬دار آماري بين پيش آزمون و پس آزمون گروه آزمايش بوجود آورد.