چکیده
زمينه و اهداف: در راستاي اصلاحات در نظام سلامت، استفاده از تواناييهاي بخش خصوصي در ارائه خدمات مراقبتهاي اوليه بهداشتي در اولويت قرار گرفته و در اين زمينه راهکار ايجاد تعاوني هاي بهداشتي درماني در استان آذربايجان شرقي مورد بررسي قرار گرفت. در اين مطالعه، نحوه مديريت اين واحدهاي تركيبي دولتي خصوصي و نيز رضايت شغلي کارکنان از ديدگاه ارائه دهندگان خدمات سلامت در مقايسه با مراکز بهداشتي درماني دولتي بررسي شده است.
روش بررسي: اين پژوهش بصورت يك مطالعه توصيفي - مقايسه اي انجام شده و در آن، دوگروه از مراكز بهداشتي درماني با مديريت دولتي و تعاوني از نظر الگوي مديريت مراکز و سطح رضايت ارائه دهندگان خدمت از ديدگاه کارکنان شاغل در آنها مورد مقايسه قرار گرفت.
يافته ها: نتايج پژوهش حاضر در بعد نگرش کارکنان در رابطه با مديريت مرکز بهداشتي درماني نشان مي دهد که در معيارهاي برنامه ريزي براي رفاه کارکنان، وجود برنامه سالانه، وجود برنامه ارتقاي فرايندها، تامين به موقع و کافي وسايل مصرفي، بين تعاونيهاي بهداشتي درماني و بخشهاي دولتي اختلاف معني دار آماري وجود دارد. در معيارهاي احساس غرور و افتخار، احساس مالکيت وارتباط با ديگران در محيط کار، ميزان رضايت ارائه دهندگان خدمت در تعاونيهاي بهداشتي درماني به مراتب بيشتر از بخشهاي دولتي مي باشد.
نتيجه گيري: نتايج پژوهش بيان کننده اين واقعيت مي شد که عليرغم تشابه ساختاري تعاونيهاي خدمات بهداشتي درماني با مراكز بهداشتي درماني دولتي، از نقطه نظر مديريت كاملا با مراكز بهداشتي درماني دولتي متفاوت بوده و از الگوي بخش خصوصي در آن استفاده شده و در ايجاد انگيزش كافي براي كاركنان نسبت به مراكز دولتي موفقتر عمل ميكند.