چکیده
يكي ازمهمترين مسائل ومشكلات نظامهاي آموزشي موضوع افت تحصيلي است كه آثار ناگواري برجا مي گذارد. در اين بررسي 692 دانشجوي دانشگاه علوم پزشكي تبريز به نسبت تعداد دانشجويان هر دانشكده به صورت مساوي انتخاب و از نظر سن، جنس، رشته تحصيلي، ترم همتا شدند وسپس براساس روش هاي آماري هر دو گروه مقايسه گرديدند. يافته ها نشان داد ميزان افت در دندانپزشكي بالاتر و در گروه پيراپزشكي كمتر است. . ميزان نگرش دانشجويان به اساتيد در مجموع در حد متوسط بوده و مهارتهاي مطالعه بين دانشجوياني كه افت تحصيلي را تجربه كردند كمتر است0متوسط ميزان مطالعه در دانشجوياني كه افت تحصيلي داشتند 14/2 ساعت در روز و آنهائي كه افت نداشتند 8/2 ساعت درروزاست . ميزان افت تحصيلي در دانشجويان براساس جنسيت، وضعيت تاهل و خود پنداري معني دارنبود. همچنين يافته هانشان داد ارتباط معني داري بين افسردگي و افت تحصيلي وجود دارد. برگزاري کارگاههاي آموزشي براي دانشجويان جهت ارتباط موثر و هم چنين بستر سازي مناسب براي يادگيري مهارتهاي مطالعه براي دانشجويان داراي افت تحصيلي، و معرفي دانشجويان به اداره مشاوره ، درمان افسردگي، حذف عوامل استرس زاي محيط آموزشي بر اساس يافته هاي پژوهشي قبلي مي تواند مفيد فايده باشد.