چکیده
زمينه و اهداف: سوء مصرف مواد و تبعات ناشي از آن يكي از مهمترين نگراني هاي اجتماعي محسوب مي شود. هدف از اين مطالعه بررسي تاثير شركت در كارگاههاي مهارتهاي زندگي در نگرش و افزايش دانش لازم نسبت به جلوگيري از سوء مصرف مواد مي باشد.
روش بررسي: در اين مطالعه 293 دانشجوي دانشگاه علوم پزشكي تبريز شركت داشتند از همه شركت كنندگان خواسته شد كه پرسشنامه هائي را در قالب دانش ، نگرش و مهارتهاي لازم براي جلوگيري از سوء مصرف مواد جواب بدهند. سپس در جلسات سه گانه كارگاهي ( دانش ، نگرش و كارگاه پيشگيري از سوء مصرف مواد ) شركت كردند. بعد از پايان كارگاهها همه شركت كنندگان مجدداً پرسشنامه ها را جواب دادند و نتايج بوسيله روش هاي آماري مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: نتايج نشان داد كه نسبت دانش ، نگرش و مهارتهاي جراتمندي بعد از شركت كردن در كارگاههاي آموزشي تغيير يا افزايش پيدا كرد . ارتباط آماري معني داري در تغيير نگرش نسبت به سوء مصرف مواد بعد از شركت در كارگاهها بوجود آمده (01/0 P<). هم چنين در اين راستا 74/37 درصد افزايش در دانش شركت كنندگان مشاهده شد(01/0 P<) در همين رابطه ارتباط معني داري در افزايش مهارتهاي اجتماعي شركت كنندگان بعد از كارگاه وجود داشت(01/0 P<) بعلاوه درصد رشد مهارتهاي اجتماعي بين دانشكده ها معني دار بود (01/0 P<) اين تغييرات در بين جنسيت معني دار بوده
(02/0 P<) و در بين پسران بالاتر است.
نتيجه گيري: بعلت افزايش توانائي هاي شناختي ، شركت همه دانشجويان دانشگاه در كارگاههاي آموزشي مهارتهاي زندگي ضروري بنظر مي رسد.