Logo-mj
مجله پزشكي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي ـ درماني تبريز. 1399؛42(6): 642-648.
doi: 10.34172/mj.2021.004

Scopus ID: 85131001327
  تعداد مشاهده چکیده: 581
  تعداد دانلود PDF: 251

Otolaryngology

مقاله پژوهشی

اپیدمیولوژی و تظاهرات بالینی و یافته‌های رادیولوژیک در کانسرهای نازوفارنکس

نیکزاد شهیدی 1* ORCID logo، هنگامه مالکی 2 ORCID logo

1 گروه گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2 دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
*نویسنده مسئول: * نویسنده مسؤول؛ ايميل: ، پست الکترونیکی: nikzadsh@yahoo.com

چکیده

زمینه: شیوع کارسینومای نازوفارنکس در مناطق مختلف دنیا متفاوت است. شیوع این بیماری در آمریکا حدود 0.5 در 1000 است در حالی که در چین تا 20 در 100هزار گزارش می‌شود. علت این اختلاف بروز می‌تواند تاثیر عواملی نظیر تغذیه، عوامل محیطی و عوامل ارثی به خصوص در مناطق آندمیک بیماری باشد. این بیماری در مردان شایع‌تر از زنان بوده و پیک سنی آن دهه ششم زندگی است. با توجه به نبود مطالعه‌ای جامع جهت بررسی اپیدمیوژیک، علایم بالینی و یافته‌های رادیولوژیک کانسرهای نازوفارنکس، مطالعه حاضر با هدف بررسی خصوصیات اپیدمیولوژیک 10 ساله و نیز علایم بالینی و یافته‌های رادیولوژیک این بیماری انجام شد.

روش‌کار: این پژوهش یک مطالعه مقطعی– توصیفی است. روش نمونه‌گیری به صورت بررسی پرونده‌های تمام بیماران بستري شده با تشخيص کانسر نازوفارنکس در بخش گوش، حلق و بيني از سال 1383 لغایت 1393 بود. برای هر بیمار چک لیست جمع‌آوری اطلاعات تکمیل شد. نحوه ارزیابی کانسر در بیمارانی که در بخش‌های دیگر بستری شده‌اند مشابه بقیه بیماران بود، چرا که تمام بیماران تحت مشاوره با بخش گوش، حلق و بینی قرار می‌گیرند. در این مطالعه 32 بیمار با تشخیص کانسر نازوفارنکس بررسی شدند. متغیرهای بررسی شده شامل سن، جنس، عوامل خطر، یافته‌های بالینی، یافته‌های رادیولوژیک شامل اروزیون‌های استخوانی سمت تومور و میزان گسترش آن بود. داده‌های به دست آمده از مطالعه با روش‌های آماری توصیفی (فراوانی- درصد- میانگین و انحراف معیار) و با نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 16 بررسی و تجزیه تحلیل آماری شد.

یافته‌ها: در مطالعه حاضر تعداد 32 بیمار بررسی شد که از این تعداد 26 مورد مرد (%81) و 6 مورد زن (%19) بودند. میانگین سنی بیماران 28.5 سال بود. 19 مورد شغل آزاد (%60)، 4 مورد کشاورز (%12)، 3 مورد کارمند (%9) و 6 مورد خانه‌دار (%19) بودند. 20 مورد مصرف کننده سیگار (%62)، 4 مورد مصرف کننده الکل (%12) بودند. %66 بیماران دچار توده گردنی و %56 گرفتگی بینی داشتند. شایع‌ترین محل درگیری سمت راست (%37) و سپس سمت چپ (%28) بود. در 8 مورد اروزیون قاعده جمجمه (%25) و در 14 مورد گسترش به سینوس‌های پارانازال و حفره اوربیت (%44) وجود داشت.

نتیجه‌گیری: حضور علایم بالینی مانند توده گردنی و گرفتگی بینی و سردرد بویژه در افراد سیگاری می‌تواند مطرح کننده کانسر نازوفارنکس باشد. انجام اندوسکوپی بینی و نازوفارنکس و بیوپسی از ضایعه احتمالی جهت تشخیص صحیح و شروع درمان ضروری است.


کلید واژه ها: نازوفارنکس, کانسر, سینوسهای پارانازال

نحوه استناد به این مقاله: شهیدی ن، مالکی ه. اپیدمیولوژی و تظاهرات بالینی و یافته‌های رادیولوژیک در کانسرهای نازوفارنکس. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتي- درماني تبریز. 1399؛ 42(6):642-648
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 26 اسفند 1398
انتشار الکترونیکی: 06 اسفند 1399
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)