Logo-mj
مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. 1398؛41(5): 72-79.
doi: 10.34172/mj.2019.060
  تعداد مشاهده چکیده: 657
  تعداد دانلود PDF: 187

مقاله پژوهشی

تاثیر 12 هفته تمرین در آب بر شاخص‌های دیابتی، عملکردی و کیفیت زندگی زنان دیابتی مبتلا به نارسایی قلبی

رضوانیه صالحی 1 ORCID logo، رامین امیرساسان 2 ORCID logo، جواد وکیلی 2 ORCID logo، ناصر خضرلو 1 ORCID logo، مریم اکبری 1,2* ORCID logo

1 مرکز تحقیقات قلب عروق، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2 گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
*نویسنده مسئول: *نویسنده مسوول؛ ایمیل: ، پست الکترونیکی: akbari.tu@gmail.com

چکیده

زمینه: دیابت عارضه تهدید‌کننده سلامتی است که روز به روز در حال افزایش است و با عوارض قلبی-عروقی شدیدی همراه است و با کیفیت زندگی ارتباط معکوسی دارد. برای پیشگیری و درمان مشکلات ناشی از دیابت بویژه نارسایی قلبی راهکارهای متعددی مطرح شده است که یکی از آن‌ها فعالیت ورزشی در آب می‌باشد. لذا هدف از تحقیق حاضر تعیین تأثیر 12 هفته تمرین در آب بر روی شاخص‌های دیابتی، عملکردی و کیفیت زندگی زنان دچار نارسایی قلبی می‌باشد.

روش‌ کار: به همین منظور در یک طرح تحقیقی کارآزمای بالینی از بین زنان دیابتی مبتلا به نارسایی قلبی در محدوده سنی 45 تا 65 سال مراجعه‌کننده به مرکز درمانی شهید مدنی تبریز 32 نفر بصورت داوطلبانه انتخاب و در یکی از دو گروه همگن تمرین در آب و گروه کنترل قرار گرفتند. گروه تمرین در آب به مدت 12 هفته و هر هفته 3 جلسه 60 دقیقه‌ای تمرینات هوازی در داخل آب را با شدت درک فشار 4-6 اجرا کردند و گروه کنترل روند طبیعی فعالیت‌های روزمره را دنبال کردند. شاخص‌های دیابتی شامل قند خون ناشتا (FBS)، مقاومت به انسولین، هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c)، آزمون عملکردی پیاده‌روی در مدت 6 دقیقه و پرسش‌نامه کیفیت زندگی (SF36) با بررسی دو مقوله جسمانی و روانی 48 ساعت قبل از شروع و بعد از اتمام پروتکل تمرینی از آزمودنی‌ها اخذ شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون کلموکروف اسمیرنف، انوای 2*2 و تی مستقل در سطح معنی‌داری α <0.05 استفاده شد.

یافته ‌ها: نتایج تحقیق نشان داد بعد از 12 هفته تمرین در آب در شاخص‌های (FBS (P=0/007), HbA1c (p=0/012، آزمون عملکردی 6 دقیقه پیاده‌روی (000/0=p)، محدودیت نقش مربوط به مشکلات هیجانی (p=0/01)، انرژی/خستگی (p=0/04) و مقوله مسایل روانی (p=0/02) و مقوله مسائل جسمانی (p=0/036) تفاوت معنی‌داری بین دو گروه مشاهده شد؛ اما در دیگر شاخص‌های کیفیت زندگی این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار نبود.

نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که انجام فعالیت‌های ورزشی در داخل آب به عنوان یک روش ایمن و مؤثر می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت و همچنین بهبود کارایی عملکردی این بیماران مفید باشد.

کلید واژه ها: دیابت, فعالیت ورزشی هوازی, آب, کیفیت زندگی, عملکرد حرکتی, نارسایی قلبی

نحوه استناد به این مقاله: صالحی ر، امیرساسان ر، وکیلی ج، خضرلو ن، اکبری م. تاثیر 12 هفته تمرین در آب بر شاخص‌های دیابتی، عملکردی و کیفیت زندگی زنان دیابتی مبتلا به نارسایی قلبی. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتي ـ درماني تبریز. 1397؛ 41(5):72-79
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 23 اردیبهشت 1396
انتشار الکترونیکی: 27 آبان 1398
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)