Logo-mj
مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. 1398؛41(5): 44-55.
doi: 10.34172/mj.2019.057
  تعداد مشاهده چکیده: 435
  تعداد دانلود PDF: 125

مقاله پژوهشی

اثر عصاره آبی زعفران بر توان هوازی بیشینه، پراکسیداسیون لیپیدي و ظرفیت آنتی‌اکسیدانی تام سرم مردان جوان ورزشکار متعاقب یک وهله سونای منتهی به کاهش 4 درصدی وزن بدن

امیر خسروی 1* ORCID logo

1 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آیت الله العظمی(ره) بروجردی، بروجرد، ایران
*نویسنده مسئول: * نویسنده مسوول؛ ایمیل: ، پست الکترونیکی: STU_KHOSRAVI1@yahoo.com

چکیده

زمینه: استفاده از یک وهله سونا جهت کاهش سریع وزن اثرات منفی چشم‌گیری بر سلامت می‌گذارد. پژوهش حاضر با هدف بررسي اثر عصاره آبی زعفران بر توان هوازی بیشینه، پراکسیداسیون لیپیدي و ظرفیت آنتی‌اکسیدانی تام سرم مردان جوان ورزشکار متعاقب یک وهله سونای منتهی به کاهش 4 درصدی وزن بدن انجام شد.

روش‌کار: در یک مطالعه نیمه‌تجربی20 مرد جوان ورزشکار به ترتیب با میانگین سنی وزنی و درصد چربی بدن به طور تصادفی به دو گروه دارونما (10 نفر)، و مکمل (10 نفر) تقسیم شدند. افراد گروه مکمل، عصاره زعفران را روزانه 5 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به مدت 4 روز مصرف کردند و گروه دیگر نیز به همان میزان دارونما (لاکتوز) دریافت کردند. تمامی آزمودنی‌ها پس از 4 روز مکمل یاری، چهار درصد وزن بدن خود را با آب‌زدايي در سونای خشك از دست دادند. ظرفیت آنتی‌اکسیدانی تام و مالون دي‌آلدئید سرم آزمودنی‌ها طي سه مرحله (پایه، 4 ساعت قبل و بلافاصله بعد از سونا) و توان هوازی بیشینه در دو مرحله (یک هفته پیش و بلافاصله بعد از سونا) اندازه‌گیری شد. داده‌ها با استفاده از روش آماری تحليل واريانس مكرر، تی وابسته و مستقل در سطح معناداری کمتر از 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: نتایج نشان دادند كه متعاقب سونای خشک توان هوازی بیشینه هر دو گروه به طور معنی‌داری کاهش نشان داد (p<0/005). هم‌چنین میزان ظرفیت آنتی‌اکسیدانی تام و مالون دي‌آلدئید سرم گروه کنترل به طور معنی‌داری به ترتیب کاهش و افزایش نشان داد (p=0/001).

نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق مصرف عصاره زعفران منجر به بهبود ظرفیت تام آنتی‌اکسیدانی سرم شد و از افزایش معنی‌دار مالون دي‌آلدئید سرم پس از سونا جلوگیری کرد. با این وجود مصرف عصاره زعفران در جلوگیری از کاهش توان هوازی بیشینه متعاقب سونا تاثیر معنی‌داری نداشت.

کلید واژه ها: پراکسیداسیون لیپیدي, ظرفیت آنتی‌اکسیدانی تام, زعفران, توان هوازی بیشینه, سونا

نحوه استناد به این مقاله: خسروی ا. اثر عصاره آبی زعفران بر توان هوازی بیشینه، پراکسیداسیون لیپیدي و ظرفیت آنتی‌اکسیدانی تام سرم مردان جوان ورزشکار متعاقب یک وهله سونای منتهی به کاهش 4 درصدی وزن بدن. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتي- درماني تبریز. 1398؛ 41(5): 44-55
نام
 
نام خانوادگی
 
پست الکترونیکی
 
نظرات
 
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 01 آبان 1397
انتشار الکترونیکی: 27 آبان 1398
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)