Logo-mj
مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. 1397؛40(6): 81-87.
  تعداد مشاهده چکیده: 520
  تعداد دانلود PDF: 151

مقاله پژوهشی

ارتباط بین عفونت هلیکوباکتر پیلوری و زخم پپتیک پرفوره در بیماران جراحی شده در بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه

مهريار نهائی 1 ORCID logo، شیوا پاکزاد 1* ORCID logo، رحیم محمودلو 1 ORCID logo، کامران شاطری 2 ORCID logo

1 گروه جراحی عمومی، بیمارستان امام خمینی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2 گروه بیماری های داخلی-گوارش، بیمارستان امام خمینی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
*نویسنده مسئول: * نویسنده مسوول؛ ایمیل: ، پست الکترونیکی: shiva.pakzad@yahoo.com

چکیده

زمینه: پرفوراسیون یکی از عوارض جدی و بالقوه کشنده بیماری زخم پپتیک می باشد. براساس شرایط بالینی بیمار، درمان سنتی زخمهای پپتیک غالبا شامل یک پروسیجر قطعی زخم یا بستن ساده حفره محل پرفوراسیون می‌باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین عفونت هلیکوباکتر پیلوری به صورت سرولوژیک و پاتولوژیک با زخم پپتیک پرفوره در بیماران جراحی شده در مرکز امام خمینی (ره) ارومیه بود.

روش‌کار: در این مطالعه ی مقطعی، تعداد 80 بیمار مبتلا به زخم پپتیک پرفوره که در مرکز پزشکی امام خمینی (ره) ارومیه در سال‌های 1395 و 1396 تحت جراحی قرار گرفتند و 80 فرد کنترل که به دلیل زخم پپتیک غیر عارضه‌دار تحت آندوسکوپی قرار گرفتند وارد مطالعه شدند. بیماران گروه مورد تحت لاپاراتومی قرار گرفته و زخم پپتیک پرفوره به وسیله بستن ساده همراه با پچ امنتوم ترمیم شد. در حین عمل یک نمونه بیوپسی از جدار معده اخذ شد و جهت بررسی از نظر پاتولوژی و نیز نمونه خون برای اندازه‌گیری ایمونوگلوبولین‌های IgM و IgG ضد هلیکوباکتر پیلوری به آزمایشگاه ارسال گردید. در بیماران گروه شاهد نیز نمونه‌های مشابهی جهت بررسی پاتولوژیک و سرولوژیک ارسال گردید. اطلاعات کسب شده وارد چک لیست محقق ساخته شدند و سپس داده‌ها وارد نرم‌افزار SPSS-21 شدند و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.

یافته‌ها: از 80 بیمار گروه مورد 51 نفر (63.8٪) مذکر و 29 نفر (36.2٪) مونث بودند. در گروه کنترل 42 نفر (52.2%) مذکر و 38 نفر (47.5%) مونث بودند. میانگین سن در گروه مورد 17.94 ± 51.83 سال و در گروه کنترل 12.89± 47.75 سال بود (0.149=P). پنجاه و یک نفر (63.8%) از بیماران گروه مورد و 38 نفر (47.5%) از بیماران گروه کنترل IgM مثبت بودند (0.020=P). پنجاه وپنج نفر (68.8%) از بیماران گروه مورد و 41 نفر (51.3%) از گروه کنترل IgG مثبت بودند (0.01=P). نتایج پاتولوژی در 66 نفر (82.5%) از بیماران گروه مورد مثبت بود، درحالیکه 48 نفر (60%) از گروه کنترل نتایج پاتولوژی مثبت داشتند (0.001=P). از 80 بیمار گروه مطالعه محل زخم پپتیک در 59 نفر (73.8%) پره پیلوریک، در 16 نفر (20%) بادی معده و در 5 نفر (6.25٪) دئودنوم بود.

نتیجه‌گیری: نتایج یافته‌های پاتولوژیک و سرولوژیک در گروه‌های مورد و کنترل حاکی از تفاوت معنی‌دار آماری بود و نشان داد که بستن زخم پرفوره و ریشه کن نمودن هلیکوباکتر پیلوری می تواند در بیماران قدم اول درمانی برای بیماری زخم پپتیک پرفوره باشد و مانع از عود مجدد بیماری گردد. با توجه به تعداد نمونه‌های بررسی شده در این مطالعه توصیه می‌شود مطالعات دیگری با تعداد نمونه‌های بیشتر و نیز با پی گیری بیماران بعد از درمان و بستن زخم پرفوره انجام گردد.

کلید واژه ها: زخم پپتيک پرفوره, هليکوباکتر پيلوری, ترميم زخم, بيوپسی

نحوه استناد به این مقاله: نهائی م، پاکزاد، ش، محمودلو ر، شاطری ک. ارتباط بین عفونت هلیکوباکتر پیلوری و زخم پپتیک پرفوره در بیماران جراحی شده در بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتي ـ درماني تبریز. 1397؛ 40(6):81-87
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 02 بهمن 1395
پذیرفته‌شده: 24 بهمن 1395
انتشار الکترونیکی: 27 دی 1397
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)