Logo-mj
مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. 1397؛40(3): 97-104.
  تعداد مشاهده چکیده: 598
  تعداد دانلود PDF: 206

مقاله پژوهشی

مقایسه الگوی‌های فعالیت مغزی (توان مطلق باند دلتا، تتا،آلفا و بتا) در کودکان با انواع مختلف صرع و کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی

اکرم ولائی اسکویی 1* ORCID logo، غلام رضا چلبیانلو 2

1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تبریز، تبریز، ایران
2 استادیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه شهيد مدني آذربايجان، تبریز، ایران
*نویسنده مسئول: *نویسنده مسؤول؛ ایمیل: a، پست الکترونیکی: kram.velaei@yahoo.com

چکیده

زمینه: الکتروآنسفالوگرافي کمي وسیله مناسبی در جهت تشخیص و بررسی تفاوت در الگوی فعالیت‌های مغزی بیماران است. به همین منظور هدف پژوهش حاضر بررسی تفاوت الگوهاي فعاليت مغزي در کودکان مبتلا به انواع صرع با کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه / بيش فعالی (ADHD) است.

روش کار: جامعه پژوهشی مطالعه حاضر همه کودکان مبتلا به ADHD و همچنین صرع در نیمه ی دوم سال 1393بود که به متخصصان روان پزشکی کودک و نوجوان و هم‌چنین متخصصان و درمانگاه‌های مغز و اعصاب شهرستان تبریز مراجعه کرده بودند که تعداد 72 نفر (37 نفر با تشخیص ADHD و 35 نفر با تشخیص صرع) با روش نمونه‌گیری در دسترس از طریق مصاحبه بالینی به وسیله روانپزشک و متخصص مغز و اعصاب و با استفاده از پرسشنامۀ علایم مرضی کودک (CSI-4) انتخاب شدند و سپس الگوی فعالیت مغزی هر دو گروه به وسیله QEEG ثبت و مورد مقایسه قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین میزان فعاليت توان مطلق باند دلتا (0/001>P)، تتا (0/05>P)، آلفای بالا(0/05>P) و بتای پایین (0/05>P) در دو گروه صرع و ADHD در بخشهای مختلف مغز تفاوت معنی‌دار وجود دارد.

نتیجه‌گیری: بین الگوی فعالیت مغزی کودکان مبتلا به انواع مختلف صرع و کودکان ADHD تفاوت وجود دارد. بنابراین استفاده از QEEG به منظور تعیین الگوی فعالیت مغزی در تمایز بین این دو اختلال پیشنهاد می شود.

کلید واژه ها: الکتروآنسفالوگرافی کمی, اختلال نقص توجه بیش فعالی, صرع

نحوه استناد به این مقاله: ولائی اسکویی ا، چلبیانلو غ ر. مقایسه الگوی های فعالیت مغزی (توان مطلق باند دلتا، تتا،آلفا و بتا) در کودکان با انواع مختلف صرع و کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتي ـ درماني تبریز. 1397؛ 40(3):97-104
نام
 
نام خانوادگی
 
پست الکترونیکی
 
نظرات
 
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 04 خرداد 1395
پذیرفته‌شده: 27 مرداد 1395
انتشار الکترونیکی: 16 تیر 1397
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)