Logo-mj
مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. 1397؛40(3): 16-25.
  تعداد مشاهده چکیده: 615
  تعداد دانلود PDF: 112

مقاله پژوهشی

هیستوپاتولوژی اثرات عصاره اتانولی برَه موم بر واکنشهای التهابی در کاندیدیازیز جلدی تجربی در بز

کامیار اسلامی میلانی 1 ORCID logo، علی اصغر طهرانی 1* ORCID logo، وحید نجارنژاد 2، عبدالغفّار اونق 3 ORCID logo، معصومه پورجبلی 4 ORCID logo

1 گروه پاتوبیولوژی، دانشکده دامپزشکی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2 گروه بیماری های درونی و کلینیکال پاتولوژی، دانشکده دامپزشکی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
3 گروه میکروبیولوژیی دانشکده دامپزشکی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
4 گروه پاتولوژی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
*نویسنده مسئول: * نویسنده مسوول؛ ایمیل: ، پست الکترونیکی: aa.tehrani@urmia.ac.ir

چکیده

زمینه: در طول تاریخ محققین داروها و مواد حاصل از طب سنتی و جایگزین زیادی را در شرایط (InVitro) علیه اجرام کاندیدايی تحت بررسی قرار داده و برای درمان ضایعات کاندیدیازیز جلدی ناشی از کاندیدا آلبیکنس پیشنهاد کرده‌اند. در این مطالعه، عصاره اتانولی بره موم (Ethanolic Extract of, EEP) جهت بررسی InVivo روی مدل حیوانی بز مورد مطالعه هیستوپاتولوژیک قرار گرفت.

روش کار: تعداد 4 بز جوان سالم و بدون علائم عفونت جلدی قارچی از گله های مختلف انتخاب شد. موهای مناطق سینه‌ای راست و چپ و تهیگاه راست و چپ همه بزها در هر دو طرف تراشیده شد. بطور داخل جلدی به هر ناحیه از محلول سوسپانسیون کاندیدا آلبیکنس (PTCC5027) تلقیح گردید. 8 روز پس از تلقیح در همه این مناطق به تعداد 64 عدد جوش و آبسه در محل تزریق ایجاد شد. در روز هشتم درمان با تیمارها و کنترل شروع گردید. به ترتیب جوش‌های هر سمت از هر ناحیه جداگانه، تحت درمان با داروهای مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه‌های بیوپسی در روزهای مشخصی از بعد از روز تلقیح، با بی حسی موضعی، برداشته شدند. اندازه قطر ضایعات ماکروسکوپیک با یک خط کش در طول مطالعه حین عکسبرداری سنجیده شد. برای مطالعه میکروسکوپیک مقاطع رنگ‌آمیزی H&E و اختصاصی GMS برای تعیین درجه آلودگی قارچی بکار برده شد.

یافته ها: ماکروسکوپیک: در گروه جوش‌های درمان شده با عصاره اتانولی بره موم از لحاظ کاهش دهندگی علائم التهاب و اندازه جوشها به طور محسوسی از گروه درمانی با گلیسیرین (شم)، نیستاتین و گروه عدم درمان متفاوت بود (0.05≥P). میکروسکوپیک: اثرات ضد التهابی، ترمیم ضایعات، بازسازی غدد عَرَق، سباسه و فولیکول‌های مو و حذف کامل کیست آبسه از درم، در گروه درمانی عصاره اتانولی بره موم که به مدت حداقل یک هفته با استعمال خارجی انجام شده بود، نسبت به گروه درمان نشده بطور معنی‌دار واضح تر بودند (0.05≥P).

نتیجه‌گیری: عصاره اتانولی بره موم دارای اثرات ضد قارچی و ضد التهابی قابل مقایسه با نیستاتین در درمان کاندیدیا زیر جلدی تجربی مدل حیوانی بز داشت. اثرات ضد قارچی این عصاره در درمان زخم کاندیدائی نسبت به گروه نیستاتین بهتر بوده به طوری‌که در این گروه اثرات جانبی (ایجاد بافت اسکار همراه با دفع کروست آلوده و ازدیاد حسّاسیت وابسته به درمان) که در گروه نیستاتین ایجاد شده بود دیده نشد.

کلید واژه ها: هیستولوژی پاتولوژی, کاندیدیازیز, جلدی, عصاره اتانولی بره موم (EEP), بز

نحوه استناد به این مقاله: اسلامی میلانی ک، طهرانی ع ا، نجارنژاد و، اونق ع غ ، پورجبلی م. هیستوپاتولوژی اثرات عصاره اتانولی برَه موم بر واکنشهای التهابی در کاندیدیازیز جلدی تجربی در بز. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتي ـ درماني تبریز. 1397؛ 40(3):16-25
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 09 آذر 1395
پذیرفته‌شده: 24 بهمن 1395
انتشار الکترونیکی: 16 تیر 1397
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)